Митић за "Политику": Кинеске ветрењаче, а не зидови

Када ветар промена почне да дува, неки граде зидове, док други граде ветрењаче“ – стара кинеска пословица актуелнија је више него икада на просторима Балкана, централне и источне Европе. Кинески пројекат „Један појас, један пут“, у јавности познат и као „Нови пут свиле“, највећи је економски пројекат 21. века, а наш део Европе можда и његова кључна спона. Водећи пољски синолог, професор Богдан Горалчик са Универзитета у Варшави, упоредио га је с америчким „Маршаловим планом“, којим су САД помогле реконструкцију западне Европе после Другог светског рата: вредност „Маршаловог плана“ након ревалоризације износи данашњих 150 милијарди долара, док је очекивана вредност кинеског развојног пројекта око 3.000 милијарди долара – дакле 20 пута већа.

mitic-aleksandar-foto

Наравно, само део овог новца биће усмерен на пројекте у земљама Централне и источне Европе (ЦИЕЗ), међу којима је и Србија. Мрежа копнених „путева“, односно инфраструктурних зона које ће их пратити, укључујe на десетине земаља Азије и Африке – од Монголије, Русије, Индије, Бангладеша и Пакистана до Ирана, Турске и Балкана. Поморски „појас“ ће спајати Јужно кинеско море, Индијски океан и Медитеран, с низом лука – од Гвадара на пакистанско-иранској граници, преко лука у Мозамбику, Кенији, Џибутију, све до Пиреја и почетка Паневропског коридора 10. У тој констелацији, географска и политичка позиција Србије је од изузетног значаја.

Центар за стратешке алтернативе је крајем октобра у Варшави потписао Меморандум о оснивању „Академске платформе на високом нивоу Кина – ЦИЕЗ“ с циљем успостављања сарадње међу научноистраживачким институцијама у проучавању пројекта „Један појас један пут“ у оквиру механизма 16+1. Под окриљем једне од кључних кинеских спољнополитичких институција – Централног бироа за компилацију и превођење – меморандум су између осталих потписали институти Румунске академије наука, Словачке академије наука, Универзитета у Познању, Љубљани, Загребу и Талину.

Научноистраживачка размена је изузетно важна, али без политичке воље, административног капацитета и спољнополитичке флексибилности држава чланица платформе 16+1, поље проучавања ће остати скромно. Један од утисака конференције у Варшави је да Србија, поред Пољске, Мађарске и Чешке, има кључну улогу у оквиру 16+1. Њена улога је још значајнија уколико се узму у обзир изванредни билатерални односи Србије и Кине.

Смедерево, Костолац, Уб, Земун и Борча већ осећају присуство кинеских инвестиција, ускоро ће бенефите осетити и други градови и делови Србије на железничком коридору 10 и друмском коридору 11.

Србија, дакле, исправно гради ветрењаче за кинески „ветар промена“. У томе јој је помогла и специфична, тешка, али и једина могућа политика балансиране спољне политике. Србија се не придружује спољнополитичким декларацијама ЕУ које критикују Пекинг, може да уведе безвизни режим и да рачуна на безрезервну подршку Кине када је у питању Косово и Метохија.

Овакву спољнополитичку оријентацију треба очувати. Притисцима за усклађивање са заједничком спољном и безбедносном политиком ЕУ мора се одолети. То није само питање Косова и Метохије већ и дугорочна, рационална дипломатска инвестиција.

Анализа садржаја српске штампе у периоду 2014–2016, коју је сачинио Центар за стратешке алтернативе, указује на то да је 94 одсто медијских прилога о пројекту „Нови појас нови пут“ позитивно интонирано. Овако висок ниво позитивног фрејминга ће бити готово немогуће одржати у будућности јер ће све већи значај пројекта значити и све већи број противника – пре свега на Западу. Србија, међутим, не би смела да себи дозволи да упадне у замку „или-или“. Сарадња западних земаља чланица ЕУ с Кином је већ деценијама у огромној експанзији, а када се томе дода очекивани раст сарадње захваљујући платформи 16+1 – међу којима су две трећине чланице ЕУ – не постоји ниједан разлог да се било коме у Бриселу дозволи да српско-кинеску сарадњу условљава или успорава. Слично је и с Вашингтоном. У октобарском броју часописa „Форин аферс“, директор Института за анализу глобалне безбедности Гал Луфт, оцењује да би САД требало да избегну порив да се у потпуности супротставе пројекту „Један појас један пут“, већ да би „Вашингтон требало да пажљиво подржи многе аспекте пројекта који унапређују интересе САД, а да се супротстави оним аспектима који то не чине“. Искуства у последњих четврт века – од распада СФРЈ, бомбардовања НАТО, „проглашења независности“ Косова до минирања „Јужног тока“ – говоре нам да је Србија, нажалост, идеалан полигон за тестирање дуплих стандарда. Ваљало би се томе на време супротставити.

Др Александар Митић је председник Центра за стратешке алтернативе

politika-kineske-vetrenjace-a-ne-zidovi-foto

Политика, 8.новембар 2016.

http://www.politika.rs/scc/clanak/367336/Pogledi/Kineske-vetrenjace-a-ne-zidovi